Can-Am ATV Forum banner
Status
Not open for further replies.

Prijsonderhandeling

24K views 43 replies 9 participants last post by  blammo585  
#1 ·
Ik hoop binnenkort een nieuwe Outlander te kopen. Dit is misschien een domme vraag, maar ik vraag me af of mensen nog steeds over de prijs onderhandelen of dat we de genade hebben om de adviesprijs te betalen? Ik heb de afgelopen jaren heen en weer geslingerd over een nieuwe ATV of SxS, en de beschikbaarheid was zo schaars dat je een aanbetaling moest doen op wat je maar wilde, zelfs voordat de dealer het op voorraad had, alleen om je recht om het te kopen te reserveren. Dat weigerde ik te doen. Ik ging geen geld vastzetten op iets waarvan ik niet eens wist wanneer ik het zou krijgen. Als ik niet een plek binnen kan lopen en het kan kopen, dan wil ik het niet. Ik neem aan dat er in deze tijd weinig tot geen onderhandeling was, want als je het niet voor de vermelde prijs wilde kopen, dan stond er een lijst met anderen in de rij om het te kopen.

De dingen zijn echter iets beter geworden en de dealers hebben wat voorraad. Maar ik merk dat de dingen nog steeds niet lang blijven liggen. Dus wat kan ik verwachten als ik een aankoop ga doen? Kan ik verwachten dat er iets van de prijs afgaat of ben ik nog steeds overgeleverd aan de genade van de dealer?

Terzijde, ik haat alle stomme kosten absoluut. Ik zou liever hebben dat je alle kosten vooraf in de prijs opneemt in plaats van aan het eind dingen toe te voegen. Ik ging in 2015 naar een dealer en ze adverteerden een nieuwe Polaris voor $4500 OTD en dat is wat ik betaalde. We vroegen naar belastingen en ze zeiden nee, het is al verrekend. Zo zou het moeten zijn.

#2 ·
Ik betwijfel of u succes zult hebben bij een dealer om een lagere prijs te bedingen, maar misschien kunt u hen overtuigen om korting te geven op de prijzen van accessoires die u bij hen koopt (normaal gesproken voor een bepaalde periode).

Save
#3 ·
Ja, dealers moeten zich strikt aan hun prijs houden. Dit weerhoudt je er niet van om te onderhandelen over wat .... goodies.
De mijne gooide er 3 liter olie en een oliefilter in en zei dat als ik terug zou gaan voor de eerste service, "we de prijs misschien een beetje kunnen aanpassen".

#4 ·
Ik heb een goede relatie met een dealer van een ander merk en zijn uitleg is hoeveel marge ze op deze machines maken. Hij liet me de prijs zien die hij aan de fabriek betaalde voor een machine van $ 12.000 en hij verdiende slechts $ 750 aan de stickerprijs. Dus dealers gaan ofwel voor "grote opslag" voor lage volume verkopen of kleine winst, maar draaien een hoger volume om uiteindelijk hetzelfde te behalen. Omdat onderdelen/accessoires zo veel worden opgeslagen, kunnen ze die vrij gemakkelijk rondgooien. Een machine nemen die er al een tijdje staat, is de beste manier om een deal te sluiten. Mijn dealer had een overgebleven 2022 650 die in februari met $ 500 was verlaagd en met nog eens $ 200 toen ik er in mei was.

Omdat ik de mijne dit voorjaar net heb gekocht, heb ik bij meerdere dealers binnen een straal van 100 mijl geshopt en kon ik geen prijs onder de adviesprijs krijgen. Bij elk van hen vroeg ik gewoon om een OTD-prijsopgave en ze voldeden er allemaal gemakkelijk aan en e-mailden deze rechtstreeks naar mij. Het vermeldde alles: prijs, voorbereidingskosten, belasting, kentekenplaten en documentatiekosten. Je zult moeten kijken wat ze momenteel doen, maar toen ik kocht, rekende Can-Am nog steeds een "COVID"-toeslag. Alle dealers gaven dat aan mij door. Degene waar ik voor koos, rekende geen verzendkosten en verhoogde de prijs ook niet. Alle anderen deden het een of het ander of beide. En ja, ik heb een aanbetaling van $ 500 gedaan. Dat moest ik doen als ik wilde garanderen dat ik die machine kreeg.

#5 ·
Ik heb een goede relatie met een dealer van een ander merk en zijn uitleg is hoeveel marge ze maken op deze machines. Hij liet me de prijs zien die hij de fabriek betaalde voor een machine van $12.000 en hij verdiende slechts $750 aan de stickerprijs. Dus dealers gaan ofwel "grote opslag" voor lage volume verkopen of kleine winst, maar draaien een hoger volume om uiteindelijk hetzelfde te bereiken. Omdat onderdelen/accessoires zo veel worden opgeslagen, kunnen ze die vrij gemakkelijk rondgooien. Een machine nemen die er al een tijdje staat, is de beste manier om een deal te sluiten. Mijn dealer had een overgebleven 2022 650 die in februari met $500 was verlaagd en met nog eens $200 toen ik er in mei was.

Omdat ik de mijne pas dit voorjaar heb gekocht, heb ik bij meerdere dealers binnen een straal van 100 mijl geshopt en kon ik geen prijs onder de MSRP krijgen. Bij elk vroeg ik gewoon om een offerte voor de totale prijs, en ze voldeden er allemaal gemakkelijk aan en e-mailden die rechtstreeks naar mij. Het vermeldde alles: prijs, voorbereidingskosten, belastingen, kentekenplaten en documentatiekosten. Je zult moeten zien wat ze momenteel doen, maar toen ik kocht, rekende Can-Am nog steeds een "COVID"-vergoeding. Alle dealers gaven dat aan mij door. Degene waar ik naartoe ging, rekende geen verzendkosten en verhoogde de prijs ook niet. Alle anderen deden het een of het ander of beide. En ja, ik heb een aanbetaling van $500 gedaan. Dat moest ik doen als ik die machine wilde garanderen.
Ik heb op de site van Can Am gezien dat ze een "grondstoffenvergoeding" hebben, wat volgens mij BS is. Ook de verzendkosten zijn BS. Als je iets verkoopt zoals een ATV, moet je het hebben om te verkopen. Als Walmart een grasmaaier verkoopt, rekenen ze je geen $100 extra omdat hij is verzonden. Het kan al in de prijs zijn verwerkt, maar je "ziet" het niet.

#6 ·
Ik kon onderhandelen over een Renegade Xxc die een dealer ongeveer 6 maanden op voorraad had. Ik denk dat dat de sweet spot is, als er een zo lang staat. Mijn deal was bijna MSRP OTD, ik denk net geen $300. Ik kreeg ook de 3 jaar B.E.S.T. garantie voor kostprijs. Er zijn deals, maar niet zoals 4 jaar geleden.

#11 ·
Deals en kortingen hangen van veel dingen af.
Hoe snel worden units verkocht.
hoeveel concurrentie de dealer heeft
hoe de bankrekening van de dealer er op een bepaald moment uitziet.

Veel dealers kopen met "gratis financiering" voor een bepaalde periode, dit is simpelweg hetzelfde als kopen met een creditcard en nul rente voor een bepaalde periode. Zodra de periode voorbij is, maakt de dealer de keuze.
Koop de unit zelf
betaal de rente op de lening, wat de winstmarge verlaagt
Verkoop de machine tegen een gereduceerd tarief, wat ook de winstmarge verlaagt.

Oudere machines op de vloer kosten een dealer hoe dan ook geld, het enige wat nodig is, is een model dat niet goed verkoopt en een dealer kan besluiten de unit te dumpen voordat de concurrentie dat doet. Ja, er zullen beperkingen zijn voor dealers om dit te voorkomen, maar dealers hebben methoden zoals cadeaubonnen of service deals om de deal in het algemeen beter te maken. Zodra een machine een bepaald jaar voorbij is, hebben de dealers meer vrijheid om de prijzen te verlagen om rentebetalingen te stoppen of geld vrij te maken om het model van volgend jaar te kopen. Elke "deal" die u koopt, helpt de dealer wel/niet. Ze zullen niet veel geld verdienen aan de unit en mogelijk nog steeds geld verliezen, en tegelijkertijd is dat veel beter dan geld vast te hebben zitten in een oudere machine waar niemand de volle prijs voor wil betalen.

Ik ken veel dealers die zijn gestopt vanwege de stagnatie van de verkoop van nieuwe modellen, maar fabrikanten dwingen hen meer nieuwe units te kopen. Uiteindelijk zijn de meeste fabrikanten niets anders dan het verkopen van een product en u bent niet de klant, de dealer wel, als ze dealers zover krijgen dat ze alle voorraad van de fabrikant kopen, dan is dat een goed gedaan klus, ze geven minder om de verkoop van de dealers. Op dealerniveau zijn ze een franchise aangegaan met regels, dus ze moeten ze volgen, vaak modellen kopen waarvan ze weten dat ze een mislukking zullen zijn waar ze zich bevinden.

Als monteur ga ik u voorstellen om eens rond te kijken in de serviceafdeling van een potentiële dealer.

Schoon kan geweldig zijn, want het laat zien dat ze erom geven de dingen netjes en georganiseerd te houden, het kan ook een teken zijn dat ze weinig tot geen service verrichten en mogelijk niet weten hoe ze iets moeten repareren als het kapot gaat door gebrek aan ervaring.

Waar komen de machines vandaan? Als ze lokaal zijn, zijn ze misschien goed, maar niemand beslist dat ze de rit waard zijn. Sommige dealers leggen de nadruk op service en hebben goed opgeleide, ervaren monteurs, vaak zie je mensen van buiten hun regio machines meebrengen vanwege hun reputatie.

Liefhebbers die aan de machines werken, mensen die erom geven, doen meestal beter werk, dus het hebben van werknemers die genieten van wat we doen, zal beter zijn dan de persoon die het als een baan ziet of u als een wandelende portemonnee.

Niet alle dealers zijn hetzelfde en een goede is de rit waard, dus steun de goede en hopelijk nemen de slechte de hint, het gebeurt niet altijd, maar we kunnen hopen. Het kopen van een "deal" bij de ene dealer en dan een andere de machine laten garanderen, is een beetje alsof je je biefstuk naar het restaurant brengt om hem te laten koken, maar soms is het een kans voor een goede dealer om een nieuwe klant te verdienen. Meestal hebben de goeie geen moeite om werk te vinden, het vindt hen.

#12 ·
Niet alle dealers zijn hetzelfde en een goede is het waard om voor te rijden, dus steun de goede en hopelijk pikken de slechte de hint op, het gebeurt niet altijd maar we kunnen hopen. Een "deal" kopen bij de ene dealer en dan een andere de garantie op de machine laten uitvoeren, is een beetje alsof je je biefstuk naar het restaurant brengt om hem te laten bakken, maar soms is het een kans voor een goede dealer om een nieuwe klant te verdienen. Meestal hebben de goeie geen moeite om werk te vinden, het vindt hen.
Helemaal mee eens! Mijn lokale dealer heeft een redelijk goede serviceafdeling, maar heeft slechts één Can-Am technicus. (Ze verkopen/onderhouden alles behalve Polaris en Arctic Cat) Goed werk en behandeling, maar het duurt eeuwig.

#14 ·
Dat is het beste scenario dat je kunt bedenken: de oude winkel heeft iets goed gedaan, maar soms proberen ze het door te geven aan een nieuwe generatie of koper en dat loopt slecht af.

Ja, wachttijden zijn zwaar als je wilt spelen, maar iedereen wil dat ook. Ik stel vaak voor dat iemand die haast heeft de plek in de rij koopt van iemand die geen haast heeft. Ik ben meestal 1-2 maanden bezig met werk, dus ik probeer iedereen zover te krijgen om in de winter fietsen mee te nemen, zodat ik ze niet in het rijdseizoen zie, maar helaas heb ik mezelf alleen maar het hele jaar door druk gemaakt.

#15 ·
Ik heb het gedaan op de site van Can Am, waar je configureert wat je wilt en het naar de dealer stuurt zodat ze contact met je kunnen opnemen en je een offerte kunnen geven. Het stuurde het naar de dealer die op 30 minuten van mij vandaan zit en ze hebben me gemaild en gebeld. Ik ontving een offerte van $12.232,24 voor een Outlander Max 700xt met de volledige voorbumperbescherming en volledige achterbescherming, en ik ben er vrij zeker van dat ik de achterste Linq-box heb gekozen.

MAAR ik denk niet dat de dealer aandacht heeft besteed aan de configuratie die ik online heb gekozen. Ik ben al vaak op de website van deze dealer geweest en ze hadden nog nooit een gele 700 Max XT. Toen ik met de man aan de telefoon sprak, zei hij nee, we hebben de grijze. Ook staat degene die ze hebben vermeld als de DPS, niet de XT. De geoffreerde prijs zou geen slechte prijs zijn als het echt de XT was en de door mij gekozen add-ons bevatte. Maar ik denk niet dat dat het geval is. Ik heb alles zelf opgeteld volgens de prijzen op de site van Can Am, en het komt overeen met de ATV + btw + de verbeterde voor- en achterbumpers. Maar niet een achterste box van $400, btw op de accessoires, EN het zou betekenen dat ze geen commodity fee, verwerkingskosten, verzendkosten, etc. in rekening brengen.

#16 ·
Net als bij autodealers krijg je verschillende reacties. Ik heb 13 Can-Am-dealers binnen 100 mijl. Eén dealer die ik belde, wilde me geen offerte geven tenzij ik daar verscheen, dus ik heb nooit meer contact met ze opgenomen. De meeste dealers die ik sprak, gaven me gewoon een offerte zoals hieronder. Leek een standaard te zijn voor velen en splitste alle info heel goed op. Degenen die de extra's weggelaten hebben of probeerden een ander model/kleur te vervangen, heb ik ook genegeerd. Als ze deze simpele taak om een accurate offerte te geven niet kunnen uitvoeren, verdienen ze mijn zaken niet. Dit is ook het verkoopdocument dat ze gebruikten toen ik het kwam ophalen. Deze toevallig is degene waar ik voor koos omdat de vracht $0 was en geen kunstmatige opslag bevatte.

#18 ·
Als je gek wilt, heb ik nu gek in mijn winkel. Een klant vond zijn droomfiets van 20 jaar geleden met 800 mijl op de teller in een verzamelwinkel. Hij koopt hem en binnen 6 maanden heeft hij meer dan $7000 uitgegeven aan reparaties zonder ooit op een motorfiets van 800 mijl te hebben gereden! Ik geloofde hem niet totdat ik de fiets en de factuur van de dealer zag, nieuwe trucs om op te letten. ... Het uurtarief van de dealer is $150 per uur, wat hier de standaard dealerprijzen zijn, maar daar gebeurt de magie niet. De werktijden waren laten we zeggen iets langer dan de norm. Voor het vervangen van een onderdeel waarvoor ik een half uur reken, werd 2 uur in rekening gebracht. Een andere klus waarvoor ik 1,5 uur zou rekenen, misschien 2 als het speciaal was, werd 6 uur voor in rekening gebracht. De rekening bleef maar groeien en groeien, toen ging hij kapot en verloor hij het vertrouwen in hen. Misschien moet ik langzamer werken en dan verdien ik meer geld?

#19 ·
Ik doe al zaken met dezelfde dealer sinds ik een tiener was en ik ben nu bijna 50, dus ik ben een beetje verwend. Ik betaal nooit meer dan $50 boven de adviesprijs en alle verzend- en installatiekosten zijn kwijtgescholden. Onlangs bestelde mijn vrouw een 23 XMR bij een andere dealer, omdat ze hem voor de vakantie waar we naartoe gingen wilde hebben en ze hadden er een op voorraad. Ik liet haar een grote meid zijn en de deal zelf regelen en natuurlijk gooiden ze er meer dan 1200 dollar aan installatie- en leveringskosten in. Ik sprak er met de verkoper over en hij wilde niet toegeven, niet alleen wilde hij niet toegeven, maar hij loog ook tegen me over waarom hij ze nodig had, dus het is overbodig te zeggen dat ik in de toekomst niet eens voor een olieverversingskit naar hen terug zal gaan. Hij kan zijn 1200 dollar hebben en ik blijf naar de dealer gaan die ik altijd heb gebruikt, zelfs als we moeten wachten, dus zijn 1200 dollar kostte hem een paar 100.000 dollar aan de snelheid waarmee we spullen kopen.

Kortom, de beste manier om een betere prijs te bedingen, is in mijn ervaring om die kosten te laten vervallen of te verlagen.

#20 ·
Ik heb zaken gedaan met dezelfde dealer sinds ik een tiener was en ik ben nu bijna 50, dus ik ben een beetje verwend. Ik betaal nooit meer dan $50 boven de adviesprijs en alle verzend- en installatiekosten zijn kwijtgescholden. Onlangs bestelde mijn vrouw een 23 XMR bij een andere dealer, omdat ze hem voor en op vakantie wilde hebben en ze er een op voorraad hadden. Ik liet haar een grote meid zijn en de deal zelf regelen en natuurlijk gooiden ze er meer dan 1200 dollar aan installatie- en leveringskosten in. Ik sprak erover met de verkoper en hij wilde niet wijken, niet alleen wilde hij niet wijken, maar hij loog ook tegen me over waarom hij ze nodig had, dus het is overbodig om te zeggen dat ik in de toekomst niet eens voor een olieverversingskit naar hen terug zal gaan. Hij kan zijn 1200 dollar hebben en ik zal naar de dealer blijven gaan die ik altijd heb gebruikt, zelfs als we moeten wachten, dus zijn 1200 dollar kostte hem een paar 100.000 dollar tegen de snelheid waarmee we spullen kopen.

Kortom, de beste manier om een betere prijs te bedingen, is naar mijn ervaring door die kosten te schrappen of te verlagen.
Ja, ik ben er niet in geĂŻnteresseerd om dat te betalen. Het zet me gewoon in een totaal andere mindset om van een toch al overgewaardeerde machine van $15.000 naar een nog meer overgewaardeerde machine van $17.000 te gaan. Het verzuurt me over de hele zaak. Als je de prijzen van een paar jaar geleden meerekent, walgt het me nog meer.

#22 ·
Ik heb net mijn 2023 Outlander Max XT 1000r in blauw gekregen voor $15950 OTD. (Adviesprijs+belasting). Mijn dealer is goed voor me en ik ben al lange tijd klant. Vroeger kreeg ik mijn machines voor de kostprijs+belasting en ze zouden in feite de dealer terugbetalen, maar de voorraad verandert... bla bla. Ik voel me gelukkig dat ik een 2023 voor die prijs heb gekregen, aangezien de 24's precies hetzelfde lijken te zijn, in een andere kleur, maar duurder. Ik vind het blauw mooi, want ik heb al zilveren, witte en donkergrijze (verschillende modellen/jaren). Dit is NC.

Save
#25 ·
Ik heb net mijn 2023 Outlander Max XT 1000r in blauw gekregen voor $15950 OTD. (MSRP+Tax). Mijn dealer is goed voor me en ik ben al lange tijd klant. Vroeger kreeg ik mijn machines voor dealerprijs+belasting en ze zouden in principe de dealer terugbetaling doen, maar voorraad verandert... yada yada. Ik voel me gelukkig dat ik een 2023 voor die prijs heb gekregen, aangezien de 24's precies hetzelfde lijken te zijn, in een andere kleur, maar duurder. Ik vind het blauw mooi, want ik heb al zilveren, witte en donkergrijze (verschillende modellen/jaren). Dit is NC.
Waar in NC? Ik ben in het zuiden van VA.

#28 ·
Vandaag gesproken met een dealer in North Carolina die de Outlander Max XT 1000 heeft. Ze gaven me een OTD-prijs van $17.900! Ze waren $1000 duurder dan de plek bij mij in de buurt waarover ik gisteren klaagde. Dus de ene dealer heeft bijna $2000 aan belastingen en toeslagen. De andere heeft bijna $3000 aan belastingen en toeslagen.

De NC-dealer heeft de Outlander Max XT 700, wat de belangrijkste reden was dat ik contact met hen opnam. De OTD-prijs die ze me daarvoor gaven, was $13.779. Bij een adviesprijs van $11.099 is dat ongeveer $2700 aan belastingen en toeslagen.

Deze dealers zetten me aan het denken om helemaal geen nieuwe te kopen.

#29 ·
Sprak vandaag met een dealer in North Carolina die de Outlander Max XT 1000 heeft. Ze gaven me een OTD-prijs van $17.900! Ze waren $1000 hoger dan de plek bij mij in de buurt waarover ik gisteren klaagde. Dus de ene dealer heeft bijna $2000 aan belastingen en kosten. De andere heeft bijna $3000 aan belastingen en kosten.

De NC-dealer heeft de Outlander Max XT 700, wat de belangrijkste reden is dat ik contact met hen opnam. De OTD-prijs die ze me daarvoor gaven, was $13.779. Bij een MSRP van $11.099 is dat ongeveer $2700 aan belastingen en kosten.

Deze dealers zetten me aan het denken om helemaal geen nieuwe te kopen.
Maak je geen zorgen, het wordt beter. Autofabrikanten voelen het al. Steeds meer auto's staan op de parkeerplaatsen, dus ze brengen nu weer kortingen en goede financiering. Dat heb ik sinds begin 2020 niet meer gezien.

#31 ·
Een paar jaar was het moeilijk om een nieuwe vrachtwagen te kopen, en het duurde lang om een bestelling te krijgen.
Nu bellen verkopers van 4 vrachtwagendealers me op om te vragen wat ik wil voor nieuwe vrachtwagens.

Ik kocht afgelopen winter een nieuwe Ski-doo en de verkoper belde een paar dagen geleden om te vragen of ik deze winter een nieuwe Ski-doo wilde kopen.
Ik vertelde hem dat ik deze winter niet zou kopen, en hij klonk teleurgesteld en vertelde me dat ze afgeprijsd zouden worden.

#37 ·
We hebben door de jaren heen een hoop geld uitgegeven bij dezelfde dealer, maar niet omdat we nieuw moesten hebben. We gebruiken onze machines veel. Het is niet ongewoon dat we 2000 - 3000 mijl per seizoen rijden, dus we kopen nieuw terwijl de prijs om onze oude machines te verkopen nog hoog genoeg is om nieuw te kopen te rechtvaardigen. Dat is weer een verschil tussen een goede en een slechte dealer, een goede zal je vertellen om niet in te ruilen maar direct te verkopen. We verkopen onze oude machines over het algemeen pas het volgende seizoen, dus we hebben een of twee reservemachines voor het geval er iets misgaat met een van de machines.

Maar ik ken ook mensen die elk jaar nieuwe machines moeten hebben, maar dat is meestal met sneeuwscooters.

#39 ·
Ja, ik oordeel nooit over iemand op basis van hoe ze iets doen, want er zijn letterlijk alle soorten nodig om het te laten werken. Mensen hameren erop dat nieuw kopen "dom" is. ****, jij. Ik haat die neerbuigende houding. Iemand moet nieuw kopen om gebruikt te creëren.
Ik koop liever nieuwe dingen, maar bewaar ze over het algemeen ook jarenlang.

Tegen de tijd dat mijn Outlander uit 2023 te koop staat, zal hij verre van nieuw zijn.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.